Dashboard | +Follow
Little Miss Psychopath
puasa itu wajib :)
Monday, August 1, 2011 • 11:35 AM • 0 comments

assalamualaikum semua :) . selamat berpuasa kepade sume umat islam di seluruh dunia . semoga tabah menunaikan ibadah puasa anda . insyaallah . selalu nye kite berpuasa bersungguh sungguh sebab ape ? betol ke sebab allah ? klaw betol , alhamdullilllah . klaw berpuasa sebab bole shopping kat bazar ramadhan ? astaghfirullahalazim . hihie . ape sebabnye kite perlu berpuasa ? nak tao tak ? lai lai . kite share same same . tapi aku bukan baek sangat nak nasihat kan orang . bukan aku tade dosa , bukan aku tak pernah buad sala . tapi same same la kite kongsi ye :)

5 sebab kenapa kite perlu berpuasa

1-Untuk menilai diri kite sendiri . adekah kite ny termasuk dalam golongan beriman ke tak ? bole tahan nafsu ke tak ? Dalam surah Baqarah , ayat 183 , perintah puasa dimulakan dengan lafaz iman , Ya ayyuhalladzina amanu - wahai orang beriman . jika rase iman yg bersarang dalam haty kite , maka , seruan allah itu akan terasa manis . macam tula sebaliknye .


2- Puasa meningkatkan harga diri kite sebagai seorang muslim , umat yang konsisten menjalankan ibadah kerana allah . kenape konsisten ? sebab , pernah ke kite menggantikan bulan Ramadhan kepada bulan laen utk berpuasa ? tak kan .. so kite konsisten menjalankan ibadah puasa .


3- Puasa mengingatkan kite tentang nikmat nikmat yang allah turunkan . contohnye , turunya Al-Quran dlm bulan Ramadhan .


4- kite perlu melawan nafsu yg bersarang kat dlm haty tu . kite prlu menundukan nafsu perot dan kemaluan . puasa mengajar kite mngimbangi syahwat perot dan syahwat seks .


5- Puasa memberikan kite ruang utk membersihkan diri dari dosa utk sementara  dan mendekatkan diri kpd Allah . sebab , bile time Ramadhan , sume mesty nak kejar pahala kan ? takan nak kejar dosa pulak ? giler hape ? 


itu saje yg dapat aku kongsikan untuk korang sume . semoge Ramadhan kali ny lebeh baik dari yg taon taon lepas . insyallah :)


utk reference yg lebeh lanjot :http://bangaziem.wordpress.com/2010/08/11/mengapa-kita-perlu-berpuasa/



Little Miss Psychopath'™



Older Post | Newer Post
♔ Disclaimer

Bonjour . Im Eqaa Zawawi, the webmistress. Welcome to my world. BEHAVE YOURSELVES and copypig(s) are not allowed !


Go back to entries
Meet The Queen
Albums
Twitter
Instagram

♔ Talk Here !


No Harsh Words Please ツ






♔ Back To Past



♔ You And Me


Daisypath Anniversary tickers